fbpx
eye
img

אבולוציית סוכנויות משפיענים

מהדינוזאורים ועד המשפיענים

 

שובר הקופות ההיסטרי ‘פארק היורה’, שביים סטיבן ספילברג בשנת 1993, וכל סרטי ההמשך שממשיכים לצאת עד ימינו אנו, מציגים תמה אחת מרכזית שחוזרת בכולם – עולם ישן שנכחד קם לתחייה ומאיים להחזיר את הסדר הישן על כנו. הדינוזאורים מתעוררים לחיים ויוצאים למלחמת חורמה בגזע בני האדם, היצורים הקטנים והחכמים שהשתלטו על כדור הארץ שהיה בעבר הרחוק נחלתם הבלעדית של הדינוזאורים.

 

זה לא יהיה מוגזם לומר שהרעיון הזה, של מחיקת העולם החדש והחזרת הסדר העולמי הישן, הוא חלומו הרטוב של כל פרסומאי שכיכב בעולם העתיק, נתקע שם, התאבן במקומו והפך לדינוזאור. בעולם הישן הצפייה בטלוויזיה הייתה מדורת השבט, אנשים התרכזו מדי ערב, באותן שעות, כדי לצפות באותן תכניות ולקבל את אותו מקבץ פרסומות ששלט ביד רמה בתודעת ההמונים. הרייטינג היה המדד המוביל להגעה לקהלי יעד ו2-3 עיתונים מודפסים השלימו את התמונה כשתיפקדו בתור האופציה היחידה שלנו לקרוא על מה שקורה ועל הדרך לקבל איזה דאבל ספרד של מוצרי חשמל בחצי מחיר. הקהל היה שבוי וגופי התקשורת והמפרסמים חגגו. הרומן בין גופי השידור המובילים למשרדי הפרסום החזקים היה משתלם לשני הצדדים, ומבחינתם יכול היה להימשך לנצח. אבל כידוע לכל דבר יש סוף… שליטי עולם הפרסום של פעם, הם המאובנים של היום.

 

Responsive image

 

פרסום בעולם הישן

 

ככה זה עבד בעולם הישן – ערוצי הטלוויזיה היו מביאים למשרדי הפרסום וללקוחותיהם, קהלי יעד על מגש של כסף – 30,000 עקרות בית שבוהות כל בוקר בעשר במגזין לייפסטייל ותוך כדי כך נחשפות לפרסומת אבקת כביסה חדשה, או 100,000 בני נוער שסרוחים מול תכנית נוער יומית ועל הדרך אפשר לפמפם להם את השכל על משקה תוסס חדש ומגניב, או 250,000 גברים ממעמד בינוני-גבוה שבשעה 22:30 מהופנטים לסדרת מתח ובעל כורחם גם למסרים על טכנולוגיית סכיני גילוח חדשים וכן הלאה וכן הלאה. כשמעל כל הסחר-מכר הזה ריחפו המלכים הבלתי מעורערים של הרייטינג, אושיות טלוויזיוניות רבות עוצמה כמו דודו טופז או דן שילון שהיו מביאים כמעט חצי מדינה בשעות הפריים טיים לשבת מול המסך ולצרוך (גם) פרסומות.

 

פרסום בעולם החדש

 

בעולם החדש של היום כללי המשחק השתנו לחלוטין. קהלי היעד השונים (שפילוח מדויק שלהם + הגעה אליהם היא משאת נפשו של כל משרד פרסום וערובה מובטחת להצלחתו של קמפיין) מפוזרים בין שלל פלטפורמות וצינורות של תוכן – הם ביו-טיוב, בפייסבוק, בנטפליקס, במאקו, בטאמבלר, בוואי-נט, בסנאפצ’אט, באינסטגרם, בבינג’ כלשהו, בטוויטר, ברדאיט, ביו ניים איט – מהם הם צורכים מידע ותוכן שמותאם אישית להרגלים ולצרכים של כל אחד ואחד מהם. והמפרסם… ובכן, הוא צריך לפרסם בכל המקומות הללו גם יחד כדי ללקט ולדוג את הפרטים של קהל היעד הרלוונטי שלו, על מנת לייצר מאסה קריטית שתייצר קמפיין אפקטיבי.

 

כניסת מובילי דעה לעולם השיווק

 

מקרה בוחן מעניין של ז’אנר פרסומי שעבר אבולוציה מהעולם הישן לעולם החדש הוא זה של מובילי דעה שהם ברי סמכא לגבי מה כדאי/לא כדאי לקנות – מה שקרוי בימינו ‘משפיענים’ (Influencers). המלכה הבלתי מעורערת של התחום הייתה במשך שנים ג. יפית (שאף זכתה בשנת 2000 לחיקוי בארץ נהדרת, ועוד לפני כן בקומדי סטור) שנהגה להציג בטלוויזיה מוצרים שלכאורה נבדקו על ידה, תוך שהיא מתחייבת על הכדאיות שברכישתם, כלומר מהווה תו תקן למוצר אותו היא מפרסמת.

 

בעקבותיה ניסו לרכוב על הגל הזה גם רפי גינת, חיים הכט, סיגל שחמון ואלון גל – אך אף אחד לא התקרב לקרסוליה של ג. יפית שבמשך שנים שלטה בז’אנר הזה ללא עוררין.

 

אבל היום, בעידן החדש, לא תמצאו אותה כבר על מרקע הטלוויזיה, באינסטגרם היא לא קיימת ובפייסבוק היא העלתה פוסט אחרון על פרשת השבוע בסוף 2018. מה שנקרא, לא שרדה כמובילת דעה את המעבר לעולם החדש. כי למה באמת שמישהו יקשיב למישהי שכל שני וחמישי ממליצה על מוצר מתחום אחר? במה בדיוק באה לידי ביטוי המומחיות וההבנה שלה אם היא “יודעת” להמליץ על הכל מהכל?

 

היום אם אני אחפש שמלה קייצית אני אציץ באינסטגרם של נטלי דדון או דפנה לוסטיג או דורית בר אור שמבינות דבר או שניים באופנה, ואם בא לי על מתכון לדג חריף לשבת, אני אדלג בקלילות לעמודי השפים החביבים עלי ואבדוק שם. כי הם הדבר האמיתי, מומחים שחיים ונושמים את התחום בו הם עוסקים וכשהם ממליצים על משהו זה כי הם באמת מבינים וגם לוקחים בחשבון שהשם שלהם והקריירה שלהם על הפרק.

 

המומחיות והחלוקה למשפיענים מכל הסוגים במקום לבעל דעה אחד שממליץ על הכל מהכל, משרתת כמובן את שני הצדדים. גם משרד הפרסום, עדיף לו שימליצו על המוצר שהוא מפרסם מקצוענים שבקיאים בתחום המוצר, שהפנייה שלהם לקהל היא ישירה, אותנטית ואישית היישר מהעמוד הפרטי שלהם, בשפה שלהם ובווייב שלהם. וכן, גם ‘כשתופרים’ להם סיפור ועושים זאת נכון זה יהיה יעיל ומדויק יותר מג. יפית ודומיה.

 

פה נכנסת לפעולה סוכנות המשפיענים

 

שגיא, CTO בחברת המשפיענים ‘ליק סושיאל’ שמציעה שירותים של עשרות משפיענים מתחומים שונים, מרחיב על האבולוציה של הז’אנר ועל הסיבות לשכלול המודל העסקי-פרסומי הזה: “כיום לא כולם רואים טלוויזיה או שומעים רדיו, אבל כולם נמצאים ברשתות החברתיות, למה? כי זה יותר אישי ויותר זמין לנו, אנחנו יכולים להתחבר מכל מקום ובכל זמן ולצרוך בדיוק את התוכן שבא לנו. מבחינת המפרסם, באמצעות בחירה במשפיענים הנכונים, הוא יכול לדייק את קהל היעד שבו הוא מעוניין, להעלות קמפיינים במהירות תוך תגובה לאירועים אקטואליים, לייצר קמפיינים נקודתיים, מהירים ואפקטיביים ללא צורך בהתחייבות ממושכת, וכמובן לייצר אינטראקציה בין הצרכן למוצר”.

 

ליק סושיאל – סוכנות משפיענים שמדייקת לכל קמפיין את מובילי הדעה הכי מתאימים

 

Responsive image

   

היתרונות בעבודה עם משפיענים

 

היתרונות לעבודה עם משפיענים מהעידן החדש היא היכולת לנתח את קהל העוקבים של כל משפיען ולוודא כי האנשים שמאחורי מספר העוקבים אכן תואמים את קהל היעד של המוצר שלך.

כך למשל, גולש גלים בינוני אבל אולטרה חתיך שיש לו אלפי עוקבות בנות 12-14 פחות יתאים לפרסום דילים לחופשות גלישה מאשר הבעלים המזדקן של בית ספר לגלישה שיש לו 1500 עוקבים גג, אבל שרובם ככולם גולשים מכורים שכל מטרת חייהם היא למצוא את הסוול הבא בעולם.

גם אורח חייו של המשפיען הוא פרמטר חשוב בבחירתו והתאמתו לקמפיין. כלומר, אם בחרת משפיען לקמפיין למכללה למשפטים ובסוף מסתבר שאין לו בגרות או שיש לו רישום פלילי הנזק כנראה יהיה רב על התועלת.

 

אז לא לפרסם יותר בטלויזיה?

 

הפרסום בטלוויזיה המסורתית בתצורתו הקודמת, שמציג את המוצר פרונטלית ואומר לך בפנים ‘באתי למכור לך’ אמנם לא מת לגמרי, אלא פשוט הצטמצם לכדי היבט אחד מתוך מערך פרסום כולל שהלב שלו הוא דיגיטלי. האפשרויות כיום לפרסום הן רבות יותר, מורכבות יותר, לעתים אף זולות יותר, ובמידה ונעשות עם משרד שמומחה בדיגיטל – הן לבטח גם יעילות יותר.

 

כאמור, לאנשים היום יש הרבה פחות זמן והרבה יותר תוכן לבחור ממנו, הם רוצים שתשקיע בהם, שתבדר אותם, תרגש אותם, תצחיק אותם, ועל הדרך – וזה בסדר מבחינתם – גם תמכור להם את המוצר שלך, עם קריצה וחיוך, אולי עם איזו תובנה על החיים, או עצה ששווה זהב. הצרכנים לא טיפשים, הם יודעים שכל הזמן מנסים למכור להם משהו וששום דבר לא בחינם ומצפים מהמפרסמים שיהיו יצירתיים, רלוונטיים לחיים שלהם, והכי חשוב שלא ישעממו אותם, כי במרחק סלייד/קליק אחד נמצאת חברה שכן נותנת להם את כל הערכים המוספים הללו.

בקרו באתר
הנדל״ן שלנו

Skip to content